DELTA GOODREM: Privatclub Berlin, oktober 2022

Al sinds het verschijnen van haar eerste album in 2003 is de Australische Delta Goodrem één van de meest populaire artiesten van het land. Haar debuutalbum Innocent Eyes geldt anno 2022 nog altijd als het Bestverkochte debuutalbum in de Australische muziekgeschiedenis. Daarnaast scoorde de zangeres een flink aantal hits en bereikte ze negen keer de eerste plaats van de ARIA Charts, de belangrijkste hitlijst van Australië. Goodrem’s status in eigen land is nog groter geworden door haar rol als jurylid in The Voice Of Australia. In 2021 gaf de zangeres als onderdeel van de Brigde Over Troubled Dreams Tour een aantal succesvolle concerten in grote Australische arena’s. Een jaar later besloot ze om met diezelfde show drie concerten te geven in Europa, een werelddeel waar Goodrem nog maar zelden had opgetreden. De shows in respectievelijk Londen en Berlijn waren binnen no-time uitverkocht en vonden in oktober plaats.

De Privatclub is een kleine nachtclub in de Duitse hoofdstad die plek biedt aan zo’n 200 mensen. Het optreden van Goodrem was daardoor behoorlijk intiem, maar de Australische werd door haar fans (die uit alle delen van Europa afkomstig waren) onthaald alsof ze bij een concert van hun idool in een grote Australische arena aanwezig waren. Vergezeld door vier bandleden (drie gitaristen en een drummer) speelde Goodrem een set van anderhalf uur. Hierin kwamen haar grote hits als Lost Without You, Innocent Eyes, In This Life, Predictable, Out Of The Blue, Sitting On Top The World, Wings en Born To Try voorbij. Tijdens de Bunkerdown Sessions-medley (een verwijzing naar de livestreams die Goodrem deed tijdens de lockdowns van de coronapandemie) speelde ze onder luid enthousiasme van de fans kleine stukken van een aantal fan favorites zoals Electric Storm, Dear Elton, Brave Face, Believe Again, Dancing With A Broken Heart en Together We Are One. Goodrem en haar vier mannen hadden duidelijk veel plezier in het verzorgen van zo’n intiem en toch uitbundig optreden als dit op Europese bodem. Die intimiteit zorgde natuurlijk voor een enorm goede interactie met het publiek. De zangeres was dan ook niet te beroerd om huilende meisjes uit het publiek een warme knuffel te geven. Daarnaast mochten er twee mannelijke fans afzonderlijk van elkaar naast hun Australische idool op het podium staan voor een dansje en wat samenzang.

Meet & Greet's geven in grote Australische arena’s is voor de zangeres eigenlijk geen optie. In Berlijn daarentegen maakte de zangeres na afloop van de show uitgebreid tijd voor haar fans, waaronder ikzelf. Een praatje, wat handtekeningen zetten, cadeautjes aannemen en natuurlijk een fotomomentje: Goodrem was over alles even enthousiast en geduldig. Zelfs zo geduldig dat die hele Meet & Greet een dikke twee uur in beslag nam. De shows van Londen en Berlijn waren voor Goodrem een test om te kijken hoe het Europese publiek op haar optredens zou reageren. Ik kan wel stellen dat de waardering enorm is geweest en dat heeft de zangeres doen besluiten om volgend jaar meerdere optredens hier te gaan verzorgen.

Als klap op de vuurpijl liet Matthew Copley (één van Goodrem’s gitaristen en tevens haar lover) een paar fans op zijn telefoon een preview horen van een nieuw liedje. Deze zal straks waarschijnlijk te horen zijn op een nieuw album dat volgend jaar moet gaan verschijnen. Volgens Copley is de nieuwe plaat een project waarvoor Goodrem zich heeft laten inspireren door Olivia Newton-John (met wie ze een warm band koesterde tot haar dood) en Tina Tuner. 2023 kan dus voor echte Delta Goodrem liefhebbers niet snel genoeg beginnen!