SUZAN & FREEK: Dromen In Kleur (2021)

Misschien is het succes van Suzan & Freek het beste te verklaren vanwege de laagdrempeligheid. De sympathieke Achterhoekers zouden zo je buren kunnen zijn. Hun liedjes zijn verder ook niet heel ingewikkeld. Gewoon, prima in het gehoor liggende Nederpop-songs die het juist daardoor goed doen op de radio. Twee jaar na het met platina bekroonde debuutalbum Gedeeld Door Ons komt het duo nu met het tweede album Dromen In Kleur.

Suzan & Freek schrijven hun songs altijd in combinatie met Arno Krabman en Leon Palmen, met wie ze ook een hechte vriendschap hebben opgebouwd. En omdat dat zo succesvol uitpakte tijdens het maken van hun eerste album, moest dat voor Dromen In Kleur uiteraard een vervolg krijgen. Maar ruimte voor nieuwe impulsen is er ook. Zo is de titeltrack Dromen In Kleur mede gecomponeerd door niemand minder dan John Ewbank. Het heeft voor een prima klinkend midtempo liedje gezorgd, waarin Suzan & Freek zingen over de dromen die voor hen werkelijkheid zijn geworden. Tegelijkertijd is het nummer een stap naar een nieuw begin, omdat door de coronapandemie het muzikantenbestaan van het tweetal toch anderhalf jaar voor een deel heeft stilgelegen.

Een tweede samenwerking is die met Snelle, met wie het duo De Overkant schreef en opnam. Het nummer verscheen vorig jaar al op single en vormt een ode aan de plekken waar ze vandaan komen: de Achterhoek en de streek tussen Zutphen en Deventer. Een hele fijne popsong met een heerlijke zomerse vibe. Die zomerse gevoelens laten Suzan & Freek ook doorklinken in Onderweg Naar Later. Catchy van begin tot eind en met een tekst die je al na één keer horen klakkeloos meezingt. Typische niks-aan-de-hand-muziek; iedere popliefhebber heeft dat soms gewoon even nodig.

Het imago van lief stelletje hebben Suzan & Freek natuurlijk al vanaf dag één aan hun kont hangen. Met een track als Weg Van Jou dikken ze dat extra aan. Het feelgood liedje heeft ook een behoorlijk Kinderen voor Kinderen-gehalte met zinnen in het refrein als: ‘Ze zegt me: als je gaat vergeet me niet/ Ik moet lachen en zeg zeker niet/Ik ben weg van jou, ze nemen mij nooit weg van jou.’ Mierzoet natuurlijk, maar ze weten het met de productie wel zó te brengen dat het één van de beste liedjes op Dromen In Kleur is. En let vooral op dat heerlijke piano-stukje tegen het einde aan: tijdloos!

Onzeker en zelfs wat wanhopig klinkt het duo in Goud.Denk je dat het makkelijk is ofzo?/Je spookt door m'n hoofd omdat ik nog steeds in ons geloof.’ Toch leuk dat er tussen al die aandoenlijke songs met schattige teksten ook een pareltje zit met een diepere ondertoon, zowel muzikaal als tekstueel. Ja, ook deze mag in het rijtje van ‘beste songs van de plaat’. Dan zijn er nog Tussen Jou & Mij, Lichtje Branden en Allermeest: drie mooie luisterliedjes die weinig toeters en bellen nodig hebben om overeind te blijven. De akoestische gitaar en piano zijn daarin genoeg.

Hadden Suzan & Freek meer muzikanten op de liedjes Tenminste Geleefd en Buiten laten meedoen, dan hadden ze net een wat voller geluid als eindresultaat gehad. Maar dat is dan ook maar een klein minpuntje. Hoewel Dromen In Kleur muzikaal gezien niet onwijs veel verschilt van het eerste album, is het wel weer een fijne plaat waar je als Nederpop-liefhebber voorlopig weer even op kan teren. Een mooie combinatie van opbeurende hits en luisterliedjes, uitgevoerd door twee mensen bij wie het allemaal niet om de glitter en de glamour hoeft te gaan. Want ja, het zouden gewoon je buren kunnen zijn… Cijfer: 8,0