Emma Bunton: My Happy Place (2019)

Van de vijf Spice Girls is Melanie C degene die op solo-gebied het meeste succes heeft behaald. In Engeland deed Baby Spice Emma Bunton het met een aantal Top 10 hits en twee succesvolle albums ook niet onverdienstelijk. Toch bleef haar succes beperkt en toen haar derde soloplaat flopte, vond Bunton het welletjes. Met een eerste Spice Girls reünie in 2007 harkte ze de nodige centjes binnen. Daarna presenteerde ze een programma op de Britse radio, bakte culinaire hoogstandjes bij The Great American Baking Show en vulde de overgebleven tijd met het opvoeden van haar twee kinderen.

Met de komende Spice Girls tournee in Engeland zal het banksaldo van de zangeres weer in de miljoenen schieten. Het maken van een nieuwe soloplaat was dus eigenlijk helemaal niet nodig geweest. Toch doet de zangeres weer een poging met My Happy Place. Tijd om een lading nieuwe liedjes te schrijven was er niet, dus geeft Bunton ons, naast acht covers, slechts twee eigen liedjes: Baby Please Don’t Stop en Too Many TeardropsHet gaat hier om twee blije-niks-aan-de-hand Motown-achtige popsongs die in dezelfde stijl vallen als de 60’s vibe die Bunton’s tweede album Free Me destijds tot een succes maakte. Maar wat blijkt als de andere acht liedjes aan je oren voorbijkomen? Diezelfde Motown en 60’s vibe hoor je dus elke keer terug! Totaal niet vernieuwend en dus zeker niet verrassend. Als het braafste meisje van de klas blijft Baby Spice 33 minuten lang keurig tussen de lijntjes kleuren.

Voor de afwisseling haalt de zangeres een doosje met bevriende collega-artiesten erbij en gooit daarmee vier duetten op tafel. Met Will Young doet ze I Only Want To Be With You van Dusty Springfield, You’re All I Need To Get By (van Marvin Gaye & Tammi Terrell) zingt ze met haar echtgenoot Jade Jones en in Come Away With Me van Norah Jones horen we Bunton met de in Nederland totaal onbekende Josh Kumra. Het ene duet is nog zoeter dan de ander en de arrangementen ervan zijn zelfs zó cheap dat het glazuur bijna van je tanden afspat van ellende. De grootste misser van de duetten is de remake van 2 Become 1 waarbij Bunton hulp krijgt van Robbie Williams. Nu weten we weer precies waarom artiesten soms met hun tengels van bepaalde klassiekers af moeten blijven. En dit nummer is notabene gedeeltelijk van de zangeres zelf! Dat Bunton gelukkig en lekker in haar velletje zit is duidelijk. Logisch, anders zou ze haar album wel een andere titel dan My Happy Place gegeven hebben. Als mosterd na deze matige maaltijd gooit ze er nog een schepje bovenop door aan het einde van de plaat haar publiek te laten weten hoe ontzettend gezegend ze als moeder van twee zoontjes is. Diezelfde zoontjes horen we dan ook terug in Here Comes The Sun, waarvan het origineel van The Beatles werd afgespeeld op het moment toen Bunton haar oudste zoontje Beau voor de eerste keer mocht vasthouden. Hoe cliché wil je het hebben? Nee, op de twee eigen liedjes na gooien wij dit plaatje regelrecht in de denkbeeldige vuilnisbak. Baby Spice heeft duidelijk haar beste tijd gehad. Cijfer: 5,0