JACQUELINE GOVAERT: Goudse Schouwburg Gouda, november 2015

Het kon niet uitblijven na de release van haar laatste album Songs To Soothe: met een intieme show naar de Nederlandse theaters en daar dezelfde sfeer creëren die op deze plaat centraal staat. Het lukt zangeres Jacqueline Govaert uitermate goed! Enkel begeleid door twee achtergrondzangeressen (die voornamelijk een groter aandeel hebben in het tweede deel van de show) neemt ze de bezoekers op 28 november in de Goudse Schouwburg mee op een muzikale reis.

Die reis begint bij een coverversie van Sam Brown’s Stop!, de hit uit 1988 waar Govaert als klein meisje al door werd geraakt toen Brown het destijds enkel met piano uitvoerde tijdens een toenmalig tv programma van Tineke de Nooij. Vanaf dat moment was het spelen van blokfluit niet meer belangrijk en nam de piano de rol van ‘grote liefde’ de overhand in Jacqueline’s nog jonge leven. Toen ze op haar 10e dan ook een levensechte piano cadeau kreeg voor haar verjaardag, was het hek dan ook meteen van de dam.

Liedjes van Paul de Leeuw naspelen vond ze hip, totdat ze de Belgische band K’s Choice zag optreden tijdens Pinkpop. Govaert werd fan en bleek in zangeres Sarah Bettens een soort voorbeeld te zien, met dat stoere jongensachtige uiterlijk. Maar de gave dat Bettens haar eigen liedjes schreef, vond Jacqueline net zo interessant. Naast piano spelen vond de zangeres en tweede liefde in de gitaar en schreef vervolgens haar eerste eigen liedje Holiday Love als gevolg van een vakantieliefde in Tunesië.

Tijdens Govaert’s middelbare schoolperiode richtte ze met vrienden en zus de band Krezip op. In eerste instantie alleen wereldberoemd in Brabant met een doel voor ogen: op z’n minst één keer zelf mogen spelen op Pinkpop. Die kans kwam er in 2000. Een droom die uitkwam, magisch en nog mooier dan de beelden die Jacqueline als puber voor het eerst zag vier jaar daarvoor op televisie. Een echte VHS videoband met daarop het hele optreden tijdens het festival, elk Krezip-lid kreeg hem mee naar huis. Met name het ontroerende I Would Stay kreeg lovende reacties van familie en vrienden. De uitvoering in de Goudse Schouwburg staat vanavond – na 15 jaar – nog altijd als een huis.

Met Krezip werden ongekende successen behaald. Jacq en de bandleden werden door Jan en alleman geroemd, maar uiteindelijk was het de wereld om hen heen die veranderde en niet die van de pubers zelf. Na de middelbare school periode kwam voor Govaert de mooie kans om te gaan studeren aan de toen net opgestarte rockacedemie in Tilburg. Een mooie periode volgde en de zelfgeschreven liedjes gleden rijkelijk uit haar vingers.

Begin 2007 had Govaert opnieuw de wens om met Krezip op Pinkpop te spelen. Het zou voor de band daarmee de vierde keer zijn. De organisatie had er echter in eerste instantie geen oren naar, totdat Amy Winehouse zich ziek meldde en er voor vervanging gezorgd moest worden. Krezip vulde het gat met succes op. Eenmaal aflopend van het podium begon Jacqueline te stoeien met de gedachte ‘stoppen op het hoogtepunt’. Ze deelde haar gevoel met haar vrienden in de band en uiteindelijk trok Krezip in 2009 in goed overleg de stekker eruit.

Hierna volgde een eerste soloalbum en bracht ze twee kinderen ter wereld. Zonder deadlines en optredens in de agenda, legde Govaert thuis in Haarlem, in alle rust de basis voor haar laatste album Songs To Soothe, een plaat die bol staat van persoonlijke liedjes. In de show vanavond vertelt de zangeres haar publiek hoe veel van die liedjes van dat album tot stand kwamen. Zo noemt ze het plotselinge verlies van haar schoonvader als voorbeeld. “Ineens krijgt het leven weer een andere wending en je denkt: ‘okee, nu moet je dus gaan rouwen zoals dat heet’. Hoe doe je dat?”. Pijn en verdriet zette Govaert om in troost en zingt erover in Songs To Soothe, speciaal voor haar vriend die ineens zonder vader verder moest.

Met een wijntje en sigaretje in haar stadse achtertuintje kreeg de zangeres op een avond te maken met een tot dan nog onbekende rust. Zielsgelukkig zijn met de simpele en kleine dingen in het leven. “Ik moest uiteraard van dat moment gebruik maken en kroop weer achter de piano”, aldus de zangeres. Het liedje Simple Life bleek geboren.

Govaert laat het publiek weten ook te kunnen genieten van The Voice Of Holland. “Lekker op vrijdagavond op de bank met een hapje en wijntje erbij en het soms totaal niet eens zijn met de meningen van de jury over de kandidaten.” In Glitter, Fame And Gold uit de zangeres vervolgens haar ongenoegen over de belofte die de kandidaten van de talentenjacht wordt gedaan. Met andere woorden: “we gaan nog veel van je horen, maar wie weet nog de winnaar van vier seizoenen geleden?”

Hoewel het leven van Govaert voornamelijk veel hoogtepunten kent (“je raakt er uiteindelijk best verslaafd aan” geeft ze toe) kent ze uiteraard ook de mindere kanten van het leven. Maar “of het nou beter is dat je de was op 30 graden draait dan op 40 graden”, dat was toch wel hét dieptepunt… met een knipoog uiteraard.

Het mag duidelijk zijn vanavond: de reis die Jacqueline Govaert met haar bezoekers aangaat is geslaagd! Haar verhalen lopen perfect over in de liedjes. Als een soort Carole King van Nederlandse bodem, worstelt de zangeres zich langs een voor-in-het-theater uitermate geschikt repertoire. De vocalen blijken live nog beter dan op de plaat en ook op haar piano en gitaar spel is vrijwel niks op aan te merken. Wat de toekomst ook brengt voor de zangeres de komende jaren, Govaert kan trots zijn op debuut-show als deze.

Photo credits: Wikimedia Commons