ILSE DELANGE: Changes (2020)

Sneller dan verwacht levert Ilse DeLange een nieuw album af. Acht maanden na de release van het roots-album Gravel & Dust is er nu het popalbum Changes, een plaat waarvoor ze samenwerkte met Duitse schrijvers en producers. Mensen die door haar succes met The Common Linnets in Duitsland op haar pad zijn gekomen. Een frisse wind door haar netwerk dus. De zangeres die momenteel te zien is in Sing Meinen Song (de Duitse variant op Beste Zangers), vond het belangrijk om wat nieuwe muziek achter de hand te hebben omdat ze met het tv-programma bij onze oosterburen goed op de kaart gezet kan worden. Gelukkig schoten de nieuwe liedjes als paddenstoelen uit de grond, met als resultaat dit nieuwe album.

Hoewel DeLange haar carrière 22 jaar geleden succesvol begon met countryachtige songs, waren het vooral de popliedjes vanaf 2006 waar ze de hitsingles mee scoorde. Titeltrack Changes is daar een mooie aanvulling op. Een lekkere uptempo mainstream popplaat die gaat over het omarmen van veranderingen en een nummer waar ze vooral een Duitse Top 10-hit mee hoopt te scoren. Het dansbare Way Back Home zou daar trouwens ook geschikt voor zijn. De combinatie van popmuziek met een beetje banjo levert de typische Ilse DeLange-sound op die haar in ons land zo geliefd maakt.

Minder uitbundig maar toch heel radiovriendelijk is het duet Wrong Direction dat DeLange opnam met de Duitse Michael Schuster, die in 2018 vierde werd op het Eurovisie Songfestival. Dat dit liedje ergens iets weg heeft van Calm After The Storm, waarmee de zangeres samen met The Common Linnets tweede werd op het liedjesfestijn met, is iets wat je niet kunt ontkennen.

Met het gevoelige Homesick laat DeLange een mooie ballad door de speakers klinken, maar het is wel een liedje dat met gemak op één van haar eerdere albums had kunnen staan. Dat geldt trouwens ook voor Flow, dat qua sound klinkt als een track die haar laatste popalbum niet gehaald heeft. Na vier pop-getinte songs kiest DeLange vanaf nummer vijf op de tracklist voor haar country roots. Deep Sea, Clouds en Old Sweater zijn drie rustige nummers waarin de zangeres doet waar ze goed in is: zingen met de bekende snik in haar stem. De stijl van haar debuutalbum World Of Hurt gemixt met de rootsy sound van The Common Linnets. Zeker geen verkeerde liedjes, maar wel typische producties die we al vaker gehoord hebben.

Ergens zou je denken dat DeLange met al die Duitse samenwerkingen toch wel iets vernieuwends op het menu zou hebben staan, maar nee. Ze doet gewoon precies waar ze goed in is en het wordt maar wat duidelijk dat een eventuele doorbraak bij onze oosterburen de belangrijkste reden is geweest waarom dit album is opgenomen. Die Duitse doorbraak is haar van harte gegund, maar stiekem hadden wij hier iets meer van verwacht.  Cijfer: 8,0