NIELSON: Diamant (2018)

Het moest anders. Jarenlang was Nielson die vrolijke knul van de opgewekte Nederpop liedjes, scoorde hits, sleepte prijzen in de wacht, beklom ieder podium maar ging zijn werk uiteindelijk steeds meer op de automatische piloot doen. Begin 2016 trapte hij op de rem, nam gas terug en kwam weer tot zichzelf. Gevolg: een nieuw album met een frisse sound. Diamant laat horen hoe Nielson echt is: kleurrijk en veelzijdig.

Het grootste verschil tussen zijn eerdere werk en deze nieuwe liedjes is de afwezigheid van de gitaar. Die moest dit keer maar eens in een hoek blijven staan. In plaats daarvan ging Nielson aan de slag met beats en wilde hij muziek maken met een internationaal randje. Daarvoor schakelde hij de hulp in van Miles Walker, een Amerikaanse producer die al eerder voor Beyoncé en Rihanna aan de slag ging.

Het resultaat is een plaat met elf lekkere popliedjes. Daarin wordt dus inderdaad veel gebruik gemaakt van beats maar staan er ook elektronische invloeden centraal en horen we zelfs een sound terug die neigt naar een lekkere vorm van R&B. De muzikale weg die Nielson is ingeslagen wordt met deze veranderingen heel sterk aangeduid. Kijken we naar die internationale sound, dan is de huidige single IJskoud daar een goed voorbeeld van. Met deze track maakt hij zijn eigen Nederlandse antwoord op Style van Taylor Swift en levert er één van de beste liedjes van het album mee af.

Voor het grote publiek wil Nielson toegankelijk blijven met nummers als Vuurwerk, de titeltrack Diamant, het zomerse Doen, Durven Of De Waarheid, Middernacht en Ook Als Het Niet Over Rozen Gaat. Deze tracks hebben een commercieel geluid en kun je na een paar keer horen al makkelijk meezingen.

Wat dit album het meest interessant maakt, zijn de liedjes waarin de zanger zijn donkere kant op zoekt, namelijk: Plan B, Underdog, Toe Sta Mij Toe, Middernacht, Hart Juicht en Niks Aan De Hand. Dit zijn dan weer niet meteen de kant en klare radio-hitjes, maar meer de nummers met een muzikale diepgang waarin we horen hoe volwassen Nielson als artiest is geworden. Niet alleen muzikaal, maar ook qua teksten zoals hij bijvoorbeeld laat horen in Plan B, één van de beste liedjes op dit album.

Vol energie, een beetje afwachtend maar toch gedreven zingt hij dan ook: "Loop je mee de zee in? Ik zoek een nieuw verhaal maar sta er liever niet alleen in, als we dieper gaan. Er is een groot verschil tussen doet wat je wilt en doen wat je kan. Ik wil doen wat ik kan maar dan met de vrijheid die ik voel als ik dans. En ik heb gedanst in mijn eentje maar de lol was er vroeg vanaf. Dus ik vroeg me af: heb je er intussen alles uitgehaald of lijken alle dagen op elkaar? Zullen we het onbekende achterna?"

Terwijl er op eerdere platen nog samenwerkingen werden aangegaan met diverse namen uit de muziekindustrie, heeft de zanger er nu bewust voor gekozen om vocaal gezien alles in zijn uppie te doen. Wij kunnen niets anders dan hem daar volkomen gelijk in te geven. Volwassen worden betekent tenslotte dat je op je eigen benen moet staan en Nielson heeft die term maar wat goed begrepen! Cijfer: 9,0